[대학원] 2019학년도 1학기 휴학, 복학안내 (2019-1st semester, Guide for Academic leave of absence, Academic Return)

January 7, 2019  |  편집위원

휴학 신청

  • 2019-1학기 휴학신청기간(1차): 2019.1.7(월) ~ 1.16(수), 18:00
    – 휴학절차(인터넷 신청): 포털 → 학적 → 학적변동 → 휴학신청
    => 포털에서 지도교수님이 승인처리해야 처리됨. 지도교수님에게 학생이 공지 필요
    ※ 군 휴학자의 경우 휴학 신청 시, 입영통지서 사본을 스캔하여 첨부해야 함.(전자증빙)
    – 군 휴학 신청의 경우, 입영일자, 전역일자, 복학 학년도 학기를 반드시 확인하고 전역일자가 상이할 경우, 수정하여 입력바람
  • 2019-1학기 휴학신청기간(2차)
    – 미등록휴학: 등록기간 까지 (~ 2019.2.20.(수), 18:00, 기한엄수)
    – 등록휴학: 수업일수 1/2 이전까지 휴학 가능(~2019.4.19.(금)까지, 18:00 기한엄수)
    (단, 군휴학은 기간이후에도 신청가능)
    – 휴학절차(인터넷 신청): 포털 → 학적 → 학적변동 → 휴학신청
    => 포털에서 지도교수님이 승인처리하셔야 처리됨. 지도교수님, 소속 학과행정실에 학생이 안내 필요함.
    ※ 군 휴학자의 경우 휴학 신청 시, 입영통지서 사본을 스캔하여 첨부해야 함
  • 2019-1학기 등록기간: 2019.2.18.(월) ~ 2019.2.20.(수), 18:00
  • 서면제출(휴학원)이 필요한 휴학: 질병휴학, 창업휴학, 임신 출산 휴학
  • 신입생은 첫 1학기 동안은 질병, 입대의 사유를 제외하고는 휴학을 불허함.

휴학 유의사항

  • 휴학기간
    – 휴학은 1회에 학기단위로 최대 1년까지 가능 (단, 군입대 휴학은 휴학횟수에 포함하지 않음)
    – 일반휴학은 학기별로 휴학할 수 있으며 재학기간 중 총 2년을 초과 할 수 없음.
    ※ 임신,출산,육아(2년 이내), 창업(2년 이내), 질병의 사유가 인정되는 경우 검토 후 추가 휴학을 허가할 수 있음.
    – 대출한 책은 모두 반납하여야 휴학 처리됨
  • 군휴학
    – 일반휴학 중 군입대자는 반드시 입영 전 7일 이내에 군휴학으로 변경 신청 및 입영통지서 스캔본 첨부해야 함.(미제출 시 일반휴학 종료 후 제적처리)
    – 군휴학자는 전역일로부터 가장 가까운 학기에 복학해야 하며(의가사, 의병전역 포함), 1개 학기 더 휴학을 하고 싶다면 본인 일반휴학 쿼터내에서 일반휴학 신청해야 함.
    – 군 전역 일자가 수업일수 1/4 이내일 경우 복학을 허가할 수 있음
    ※ 전역 후 전역증 사본 또는 주민등록초본(병역사항 기재된 것)를 첨부하여야 함.
    – 군휴학 중 귀향조치된 자는 귀향증명 서류를 소속학과 행정실에 제출하여 일반휴학으로 변경하여야 함.
    – 군휴학: 입영통지서사본 또는 병무청홈페이지 조회결과 출력물 1부 첨부
    – 입영 시까지 대기기간이 많이 소요되므로 입영일자가 확정 된 후 휴학여부 결정 권고
  • 창업휴학(창업진흥센터 서면제출)
    – 창업휴학은 자격조건을 만족해야 하며, 창업진흥센터로 휴학원, 제출서류를 제출한 후 승인이 되어야 휴학이 인정됨.(문의: 052-217-1373)
  • 질병휴학(휴학원, 제출서류: 소속 학과로 서면제출)
    – 질병휴학: 국공립 종합병원 또는 전문의의 진단서 1부 첨부
    * 진단서 내용에 4주이상의 치료 및 요양이 필요하다는 의사소견 기재되어야 함.
  • 등록금 인정
    – 등록금미납 휴학자는 복학 후 등록금을 납부하여야 함.
    – 등록금납부 휴학자는 복학 시 자동으로 등록금 납부 처리됨.

복학 신청

  • 2019-1학기 복학신청기간(1차): 2019.1.7.(월) ~ 16.(수), 18:00
    – 복학절차(인터넷 신청): 포털 → 학적 → 학적변동 → 복학신청
    => 포털에서 지도교수님이 승인처리해야 처리됨. 지도교수님에게 학생이 공지 필요함
    * 수강신청(2월 초), 2019-1학기 생활관 입주를 신청할 학생
    (세부일정 생활지원팀 문의)은 위 기간에 반드시 복학 신청 해야함
    ※ 군 복학자의 경우 복학 신청 시 전역증 사본 또는 주민등록초본(병역사항 기재) 스캔하여 첨부해야 신청이 됨.
    * 군 전역자는 복학신청시 병역관련 사항을 정확히 작성하여 예비군 훈련과 관련된 불이익을 받지 않도록 주의
    ※ 예비군 복학시: 예비군법 6조의3 제1항에 의거 예비역 휴학생이 복학 시 복학 사실을 예비군 대대에 신고해야 함.(052-217-1573)
  • 2019-1학기 복학신청기간(2차): 2019.2.4(월) ~ 2.20(수), 18:00
    – 복학절차(인터넷 신청): 포털 → 학적 → 학적변동 → 복학신청
    ※ 휴복학 신청 시 취소는 지도교수님 승인 전까지만 가능하며 그 이후 휴복학 번복이 불가하오니 신중하게 결정하시기 바랍니다.
    ※ 포털-학적-학생정보 수정 에서 연락처 수정
    – 본인 연락처: 집전화번호, 핸드폰번호, e-mail주소를 모두 입력
    – 보호자정보: 연락가능한 집전화번호 또는 핸드폰번호 입력

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Application for Academic leave of absence

  • 1st Application period: Jan. 7.(Mon.), 2019 ~ Jan. 16.(Wed.), 2019 6:00 p.m.
    – Procedure(Via Internet): Portal→ Student Registry→ Status Change→ Application for academic leave
    => Advisor’s approval will be processed on the Portal. Therefore, you should contact your academic advisor by phone or email after you apply for academic leave of absence on the portal.
    ※ For Academic leave of absence for military service, a copy of the notice of enrollment in the military forces should be attached.
  • 2nd Application period
    – Unregistered absence: Until the enrollment period
    [~ Feb 20(Wed), 2019 6:00 p.m. / Observe the deadline]
    – Registered absence: Before the point of 1/2 past the beginning of the semester[~ Apr. 19th(Fri.), 2019 / Observe the deadline]
    (However, leave for military and leave for illness are exceptional.)
    – Procedure(Via Internet): Portal→ Student Registry→ Status Change→ Application for academic leave
    => Advisor’s approval will be processed on the Portal. Therefore, you should contact your academic advisor and your school office by phone or email after you apply for academic leave of absence on the portal.
    ※ For Academic leave of absence for military service, a copy of the notice of enrollment in the military forces should be attached.
  • Enrollment period 2019-1st semester: Feb. 18(Mon.) ~ Feb. 20(Wed.), 2019 6:00 p.m.
  • Documents required academic leave(written request to department office only): For illness, entrepreneurship, pregnancy, childbirth
    * New Graduate students shall not be allowed to take a leave of absence for the first semester after admittance except for the reasons of illness or military service.

Notes for Academic leave of absence

  • Period of Academic leave of absence
    – The period for Academic leave of absence can not be longer than 1year(one semester or two semesters) at a time.[Leave for military service is exceptional.]
    – Students can apply for general leave of absence no longer than 2 years(four semesters) during the period of attendance at the University.
    ※ Leave for pregnancy, child care, entrepreneurship (within 2 years), leave for illness can be permitted additionally under president’s approval.
    – When applying for academic leave of absence, all books checked out must be returned.
  • Military service: Only for the Korean-nationality students (Be sure to refer to the Korean notice)
  • Entrepreneurship (Request document should be submitted to the Business Incubation Center in person)
    – Leave for entrepreneurship should be satisfied the eligibility. Request for entrepreneurship leave should be submitted to the UNIST Business Incubation Center for qualification review. [Contact: 052-217-1373]
  • Illness (Request document should be submitted to the department office in person)
    – Leave for illness: Requires a medical certificates issued by a medical specialist or a director of a national public general hospital.
    * Medical statements of certificate must be included treatment or convalescence more than four weeks.
  • Tuition fee
    – Students who intends to return from a academic leave of absence and did not pay the semester tuition fee prior to the academic leave of absence should pay tuition fee immediately upon returning to school.
    – Students who paid semester tuition fee prior to taking a academic leave of absence, he/she does not need to pay tuition fee for the upcoming semester of study.

Application for Academic Return

  • Application period(1st): Jan. 7(Mon), 2019 ~ Jan 16(Wed), 2019 6:00 p.m.
    – Students who would apply for course registration on the 1st week of February and apply for dormitory should apply in the application period (1st)above.
  • Application period(2nd): Feb. 4(Mon), 2019 ~ Feb. 20(Wed.), 2019 6:00 p.m.
    – Procedure(Via Internet): Portal→ Student Registry→ Status Change→ Application for academic return
    => Advisor’s approval will be processed on the Portal. Therefore, you should contact your academic advisor by phone or email after you apply for academic return on the portal.
    ※ Update your personal information: Portal-Student registry-Student information
    – Student’s contact information: Home phone number, cellphone, e-mail address, all those information should be inputted.
    – Guardian’s information: Home phone or cellphone number which can be reached
  • Inquiry: Each department office